תיאור האתגר
לעיתים אנו פוגשים חניך, שקשה לו לבטא את עצמו. יתכן שאינו מדבר בכלל, שדיבורו לא מובן , שהוא מתקשה בהרכבת משפטים ארוכים ומורכבים ועוד.
מקרים כאלה עלולים להקשות על המדריך גם בזמן פעולה וגם בניסיון ליצירת קשר אישי .
דרכי מניעה
• הכרת עולם התוכן של החניך והסגרות בהן נמצא. היכרות כזו מאפשרת למדריך להתעניין , לשאול ולדבר על דברים שמעניינים את החניך ומוכרים לו.
• אפשר להכין רשימה של נושאים ושאלות מראש.
• בפעולה, ניתן להכין מראש שאלות ממגוון סוגים ולהתאימן לחניכים עפ”י היכולות. למשל, שאלות פתוחות נשאל חניך המסוגל לענות ושאלות סגורות נפנה לחניך המתקשה בדיבור.
• ניתן להכין תמונות של דברים הקשורים בפעולה. לחניך המתקשה בדיבור, נציע כל פעם מספר תמונות רלוונטיות ומתוכן הוא יצטרך לבחור את התמונה המתאימה בעיניו לתשובה.
• מומלץ להכין מעין לוח תקשורת (למשל בקלסר) ובו תמונות הקשורות לחיי הסניף (מפקד, פעולה, חברים, שירותים, הסעה, מדריכים) ולחיי החניך (בי”ס, אוכל, שתיה, חוגים, אבאמא, אחים). בצורה כזו יקל על החניך להגיב למדריך וגם לספר מיוזמתו דברים.