הפעולה החינוכית המצורפת נועדה ללוות את הקמפיין השיווקי ´אל תפספס חבר´. בחלק הראשון של הפעולה ידונו חברי השכבה הבוגרת במושג החברות בהקשר לצרכים הבסיסים של כל אדם בשייכות ובאהבה וילמדו על משמעותה של חברות וקבוצת השווים כאחד המאפיינים המרכזיים והחשובים בגיל ההתבגרות. בחלק השני של הפעולה יעמדו על נקודות החוזק של כל אחד ואחד מהם, יעמיקו במושג החברות בעבורם ויעמדו על הדברים המשותפים ביניהם. בחלק השלישי יחשפו הפעילים לאנשים עם מוגבלות בחברה, ידונו בעמדותיהם לגבי אנשים עם מוגבלות, ויבחנו אפשרות לקיום יחסי חברות עם אנשים עם מוגבלות.
מטרת על:
העלאת המודעות לנוער עם מוגבלות בחברה וקידום יחסי חברות בין נוער ללא מוגבלות לנוער עם מוגבלות
מטרות:
מהלך הפעולה:
הפעלת פתיחה (10 דקות):
https://www.youtube.com/watch?v=Kf90-6_DOHk
חברי הקבוצה עומדים במעגל, אחד אחרי השני. בהוראת המדריך צריכים חברי הקבוצה להצטופף ולהתיישב זה על גבי זה, מבלי שהמעגל יתמוטט.
בתנועות הדתיות – ניתן לבצע את המשחק בשני מעגלים נפרדים, בנים ובנות, כתחרות. המעגל הראשון שמצליח להתיישב מבלי להתמוטט – מנצח.
"שיחות בית קפה" – (60-75 דקות)
מרבית הפעולה תתנהל על פי מתודה בה חברי הקבוצה מתחלקים לקבוצות קטנות, ומבצעים פעילות סביב שולחנות. הפעילות כוללת הפעלה מתודית, העשרה ולימוד או דיון.
חלקו את הקבוצה ל 4-5 קבוצות. (לא יותר מ 7 בקבוצה). ערכו בחדר שולחנות בהתאם למספר הקבוצות, סדרו כסאות סביב כל שולחן.
רצוי לערוך את השולחנות במפות, ניתן להוסיף כוסות שתיה וכיבוד קל.
מומלץ להחליף בין חברי הקבוצות בין הפעילויות, כך שבכל סבב יורכבו הקבוצות מחניכים אחרים. במידת הצורך (תלוי בריכוז הפעילים).
לכל אחת מהפעילויות הקדישו בין 10-15 דקות.
אפשר להוסיף משחקים הפגתיים בין הפעילויות בשולחנות.
עזרים וציוד נדרש: כרטיסיות משימה לכל התחנות (מצורפים בנספח עזרים לפעולה), שולחנות וכסאות, כלי כתיבה, דפים פלקטים ריקים.
פעילות 1 - פירמידת הצרכים של מאסלו
הנחו את הקבוצה לנסות ולסדר את הצרכים מהצורך החשוב ביותר (הראשון) ועד לצורך הכי פחות חשוב (האחרון). עודדו את החברים להביע את עמדותיהם האישיות, לדון על הצרכים ולהגיע להחלטה משותפת. (5 דקות)
פעילות 2 – חברות בגיל ההתבגרות
פעילות 3 – חברות טובה
במכתב עליו לכתוב לו תודה על כך שהוא חבר שלו ולפרט לו למה הוא מודה לו, מה הדברים שהוא אוהב בו, למה החברות שלהם טובה, מה הוא חושב על החברות שלהם, למה או שמח להיות חבר שלו וכו´. (5 דקות)
פעילות 4 - רב המשותף על השונה
הדגישו בפניהם כי בבסיס שלנו כבני אדם, על אף השונות הרבה ביננו, ניתן למצוא דמיון ומשותף עם כל אדם. הרבה מאתנו מחפשים את אותם דברים בחברות. בנוסף, הרבה פעמים אנחנו מאמינים בערכים דומים ולעיתים חולקים את אותן אהבות, דעות ואמונות.
לאחר פעילות זו השאירו את הקבוצות לשבת יחד לפעילות נוספת. ניתן לבצע את הפעילות הבאה במליאה (להוציא או לאחד את השולחנות)
פעילות 5 – חבר עם מוגבלות
כל מי שיודע מה זה אוטיזם או תסמונת דאון
כל מי שראה בחייו אדם עם מוגבלות
כל מי שמכיר באופן אישי ילד או נער עם מוגבלות
כל מי שיש לו קשר עם ילד/נער עם מוגבלות
כל מי שיש לו חבר שיש לו מוגבלות
כשאני רואה אדם עם מוגבלות עולה בי הרגשת מבוכה
כשאני רואה אדם עם מוגבלות אני מרגיש רחמים כלפיו
אדם עם מוגבלות הוא ברמה נמוכה ולכן אני לא חושב שיכולה להיות ביננו חברות
אני חושב שאנשים עם מוגבלויות צריכים לקבל זכויות שוות בחברה
לנוער עם מוגבלות יש מאפיינים דומים לנוער בלי מוגבלות
הייתי רוצה להכיר מישהו עם מוגבלות
הדגישו בפני החברים בקבוצה את ההבדלים בכמות של אלו הנשארים על הכיסאות/יורדים לקרקע.
נהלו שיחה עם הפעילים על החששות והפחדים שיש לנו מול אנשים עם מוגבלויות, הנובעים מחוסר היכרות עם המוגבלות, עם האדם ומדעות קדומות. נסו לעבד את הרגשות שלהם אל מול הדעות הערכיות שלהם.
ניתן לחלק את המכתב לחלקים ולתת לחברי הקבוצה להקריא
הסבירו לחברים הקבוצה כי אוטיזם זו רק דוגמא לסוג אחד של מוגבלות. בחברה חיים אנשים עם מגוון של מוגבלויות: פיזית, התנהגותיות, הפרעות תקשורת, לקות למידה והפרעות נפשיות. גם לחלק מחברי הקבוצה יש דברים שהם מתקשים בהם.
נהלו שיחה, שאלו את הפעילים: (5 דקות)
מה אנחנו למדים מהמכתב?
איך הדברים במכתב מתקשרים לפעילויות שעשינו עד כה?
האם התיאוריה של מאסלו ומאפייני גיל ההתבגרות תקפים גם על נוער עם מוגבלות?
איך הנושא של נקודות החוזק בא לידי ביטוי במכתב?
איך אתם מרגישים לגבי התכנים שעברנו בפעולה?
האם אתם חושבים שקיימת אפשרות אמיתית לחברות ביניכם לבין נוער עם מוגבלות?
הדגישו בפני החניכים את המסר של הפעולה – לכולנו יש נקודות חוזק ולכולנו יש קשיים ומגבלות. אם נתמקד בנקודות החוזק והדמיון נגלה כי אנחנו יכולים להיות חברים של עוד הרבה אנשים מעבר למעגל הקרוב שלנו. קיימת אפשרות לחברות אמיתית בין ילדים השונים אחד מהשני, ביניהם ילדים עם מוגבלות.
"אל תפספס חבר" (10 דקות)
לסיום, הקרינו את הסרט "אל תפספס חבר". (בחרו 1-2 סרטונים)
הסבירו על הקמפיין: הסבירו לחניכים כי כחלק מהמסר הכולל של תנועות הנוער "אל תפספס חבר" , אנו מבצעים עוד מספר דברים :