בחזית הכיתה
סרט מרגש המבוסס על סיפור אמיתי ילד בשם בראד כהן סובל מתסמונת טורט, -
שגורמת לו להשמיע קולות של נביחה ללא שליטה ולהיראות מוזר וחריג. בתחילה,
הסביבה לא מבינה אותו ומאשימה אותו שהוא מפריע בכוונה. רק לאחר מאבק עיקש של
אמא שלו, מכירים בתסמונת טורט כמחלה בלתי ניתנת למרפא. בהדרגה משתנה גם היחס
של הסובבים אותו, בית הספר וחברים, ובראד צובר ביטחון ומגלה תכונות חיוביות שלו.
בראד בוחר להיות מורה, ונתקל בסירובים וקשיים רבים, אבל הוא לא מוותר. דווקא
התסמונת עוזרת לו להיות מורה טוב יותר, מבין ויצירתי לתלמידיו. ובראד זוכה בתואר
המורה המוצלח של משרד החינוך בארה"ב.
בסוף הסרט רואים תמונות של בראד כהן האמיתי.
קישור לסרט https://www.youtube.com/watch?v=p12AiVU2dEA )"בחזית
הכיתה" ביוטיוב(.
משך הסרט: שעה ו 33 דק´.
הסבר לגבי מערכי סרטים תמצאו בעמוד כתבות.
1 החניכים יפתחו אמפתיה כלפי ילדים עם מגבלה או קושי אובייקטיבי, מתוך הצצה
לנקודת מבטם והחוויה שלהם.
.2 החניכים יראו במגבלה גם הזדמנות לצמיחה )בשלושה מעגלים האדם כלפי –
עצמו, אחד כלפי השני, והסביבה( אם האדם וסביבתו יבחרו להתייחס אליה ככזו.
בחזית הכיתה
- לפני הסרט...
נותנים מעט רקע על תסמונת טורט.
מבקשים מהחניכים לכתוב במהלך הסרט:
מה הקטע שהכי ריגש אותך?
____________________________________________
מה הקטע שהכי הכעיס או העציב אותך?
____________________________________________
- בעקבות הסרט...
עורכים סבב בין החניכים שמעוניינים לשתף בקטע שריגש אותם או בקטע שהכעיס אותם,
וכך מתמצתים את עלילת הסרט והנקודות המשמעותיות.
לפי רמת השיחה, כדאי להעמיק עם החניכים:
? מה היה בקטע שריגש / הכעיס? מה התגלה שם? מה נגע בהם?
לאחר הסבב מתמקדים בסוף הסרט בטקס הזכיה, בראד מודה ל"מלווה הקבוע שלו" –
הטורט:
? מדוע? אלו דברים הרוויח בראד בחייו האישיים בעקבות ההתמודדות עם הטורט
)התמדה, אמון, וכו´(.
? אילו דברים הרוויחו התלמידים של בראד בעקבות ההתמודדות שלו עם הטורט?
)בראד היה יותר יצירתי, יותר סבלני, הם ראו בו מודל, הבינו שהקשיים שלהם
קטנים לעומת הקשיים שלו, וכדו´(.
? אלו תופעות שנחשבות מגבלות / תסמונות / הפרעות וכו´, אתם מכירים שיכולים
להוות מקפצה חיובית, כמו שהיה הטורט עבור בראד? )מצורפת כתבה על יתרונות
של הפרעות קשב וריכוז בחיל מודיעין(.
? איזה מכשול בחיים שלכם יכול להפוך להיות גורם מקדם וחיובי, אם תבחרו
להסתכל עליו באופן כזה?
שימו לב! חשוב להדגיש לחניכים שגישה זו, שרואה יתרונות בקשיים וכוחות/ חוזקות
בכל אדם, משמעותה אמפתיה וקבלה של האדם עם המוגבלות ולגיטימציה לשונות )בניגוד
לסטיגמה, שיפוטיות או ביקורתיות כלפי מי שמתמודד עם לקות או קושי כזה או
אחר(. גישה זו מאתגרת אותנו כחברה בשלושה מעגלים )
ניתן לפרוס בפני החניכים
עיגולים עם המעגלים השונים ולתת דוגמאות מתוך הסרט(:
.1 הוא לעזור לאדם עם הקושי לצמוח מתוכו. מתוך אמפתיה וקבלה, כפי שעשה -
המנהל וכפי שעשתה חברה של בראד, ולא מתוך שיפוטיות או זילזול. לראות את
האדם השלם שמעבר למגבלה על כל תכונותיו ויכולותיו
.2 אני לצמוח באופן אישי מתוך ההיכרות עם ההתמודדות של החבר ולמידה ממנו. -
כמו שתלמידיו של בראד קיבלו ממנו השראה ופרופורציה ואמון בעצמם.
.3 אנחנו צמיחה של החברה, כאשר הלקות/ המגבלה/ השונות של החבר -
מאפשרים לחברה להיתרם מהייחודיות שלו. כמו תכניות הלימודים הייחודיות
והמגוונות שפיתח בראד.
תוספת לחניכים בוגרים
מבקשים מהחניכים לתאר את התהליך שעבר בראד, ולהדגים כל שלב מתוך עלילת הסרט
)מההתנהגות של בראד או של הסובבים אותו(. ניתן להכין שלטים עם השלבים השונים:
? אי הבנת המציאות
? האשמת התסמונת בכך שהוא לא מצליח
? ניסיון להתעלם מהתסמונת ולהצליח "למרות שיש טורט"
? הבנה שהתסמונת יכולה להיות לעזר, להצליח "בזכות הטורט"
? הפיכת הקושי לשליחות למען עצמו ולמען אחרים
בקצרה, תהליך זה הוא המעבר מ"בגלל", ל"למרות", ועד ל"בזכות".
אפשר לחיות את חיינו בתירוץ תירוצים ש"בגלל" שיש או אין לנו אנחנו תקועים במצב
מסויים. בגלל משפחה, תכונות, כשרונות או חוסר כשרונות וכו´. המפסידים העיקריים
בגישה כזו היא אנחנו )כמו קבוצת התמיכה שראה בראד בילדותו והחליט שהוא לא –
מוכן לחיות כך ולתת לטוראט לנצח(.
רמה גבוהה יותר היא "למרות" ניסיון להתעלם מהקושי, להצליח, להתפתח ולהיות –
מאושרים למרות שהנתונים שלנו הם לא כמו שרצינו. אנחנו פשוט מדחיקים את זה. גישה
זו טובה יותר, אב עדיין מושקעים אנרגיות בהדחקה והכחשה של הקושי, התמרמרות על
מר גורלנו ורצון סמוי שלא היתה לו הבעיה שיש לנו...
הרמה שבראד הצליח להגיע אליה היא "בזכות" לראות את הקושי כמתנה. כמשהו –
שמעצב את החיים בצורה יותר עוצמתית וחזקה. משהו שבזכותו אנחנו יותר טובים ממה
שהיינו בלעדיו.
נספחים:
נספח 1
יש לכם בעיות קשב? צה"ל צריך אתכם
חיל המודיעין החל לחפש מועמדים לשירות בעלי יכולות שונות לגמרי ממה שהכרנו
עד כה. אם בעבר ניתנה עדיפות לחיילים שקדנים ואחראים, כעת מחפשים בצה"ל
דווקא כאלו בעלי הפרעות קשב. לטענת גורמים בצבא דווקא צעירים החושבים
"מחוץ לקופסה" יכולים למצוא פתרונות יצירתיים
חדשות 2 | חדשות 2 | פורסם 20/06/11 08:23
צה"ל מחפש צעירים עם הפרעות קשב. ארכיון. צילום׃ חדשות 2
מהפכה בצה"ל? לאחר שבמשך שנים איתר חיל המודיעין מועמדים לשירות הניחנים
באחריות, קשב ויכולת למידה כעת מתחילים לחפש צעירים מעט שונים. לאחרונה החלו
ניסיונות לאתר דווקא בני נוער הסובלים מהפרעות קשב כדי לטפח "חשיבה מחוץ
לקופסה".
גורמים באגף משאבי אנוש של חיל המודיעין החלו להכיר ביכולות וביתרונות של צעירים
הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, כך מדווח הבוקר העיתון "מעריב". בצה"ל מסבירים
שדווקא צעירים אלו יכולים לחשוב אחרת ולהגיע לפתרונות יצירתיים ומקוריים.
"פעם חיפשנו סוג אישיות מסוים, היום אנחנו מחפשים גם כאלה עם בעיות אישיות", אומר
גורם באמ"ן. "הגענו למסקנה שמה שיביא לנו את פריצות הדרך הם לא בהכרח הגאונים
השמרנים, אלא דווקא הילדים היצירתיים שחושבים מחוץ לקופסה".
לדבריו, "אחד כזה יכול להסתכל על מסך עם שורות קוד מסוימות אשר לנו נראות כמו
סינית, ובתוך שנייה לראות את מה שאנחנו לא מסוגלים לראות, להבין מה יוצא דופן
ואיפה הטעות שאנחנו לא מצליחים לעלות עליה".
נספח 2
טמפל גרנדין
טמפל גרנדין )באנגלית: Temple Grandin ; נולדה ב- 29
באוגוסט 1947 בבוסטון, מסצ´וסטס( היא חוקרת אמריקאית
למדעי ההתנהגות, סופרת מדע פופולרי ומעצבת סביבות גידול
ומכשירי שחיטה לבעלי חיים .
גרנדין היא פרופסורית ומרצה מן המניין באוניברסיטת מדינת
קולורדו. גרנדין, שהיא עצמה אוטיסטית, היא מומחית בעלת שם
עולמי בתכנון מתקני אחזקת בקר. היא פירסמה ספרים רבים, הן
בנושאי אוטיזם והן בנושאי התנהגות בעלי חיים. גרנדין קיבלה
את התואר השלישי שלה במדעי בעלי החיים מאוניברסיטת אילינוי.
בתקופת ילדותה של גרנדין לא הייתה מודעות גבוהה לאוטיזם. לכן, בגיל ארבע ) 1950 )
היא אובחנה כבעלת "נזק מוחי בלתי מוגדר" במקום בתור אוטיסטית. היא למדה בגן
טרום חובה לילדים מעוכבי דיבור ובגן חובה ובבית ספר יסודי רגילים, באזור בו יש מעט -
תלמידים בכיתות בתי הספר. גרנדין החלה לדבר רק בגן טרום חובה, בגיל ארבע וחצי, -
והחלה לקרוא רק בגיל תשע. כמו כן, היא מעידה על כך שמושגים רבים שמובנים להרבה
ילדים, נעשו מובנים לה רק בגיל מאוחר יותר, ושהיא חושבת בתמונות, כך שכל שפה
מילולית נותנת לה תחושה של שימוש בשפה זרה.
גם בנעוריה של גרנדין היא וסביבתה טרם הבינו שיש לה אוטיזם והיא למדה בבית ספר
תיכון פנימייתי לנוער מחונן עם בעיות נפשיות. חיבתה לחיות וקרבתה אליהם החלו בבית-
הספר התיכון בו למדה, שרכש סוסים זולים וכושלים שסבלו בעבר מהתעללויות. בספרה
"השפה הסודית של בעלי החיים" בו היא מסבירה כיצד הלך מחשבתה כאוטיסטית עזר -
לה להבין את מחשבתן של החיות המבויתות, היא כותבת: "...וכך חיינו יחד בבית הספר, -
חבורה של מתבגרים מופרעים וחבורה של בעלי חיים מופרעים לא פחות..." -
ב- 2010 הפיק ערוץ HBO סרט טלוויזיה המבוסס על חייה, בכיכובה של קלייר דיינס.
הסרט זכה בפרס האמי וכך גם דיינס.
הרצאה של טמפל גרנדין ב TED העולם זקוק למגוון מוחות –
http://www.ted.com/talks/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_min...
נספח 3
ברוך אתה ה´ אלוקינו מלך עולם, שעשה לי כל צרכי .
כשהאדם מרגיש את עצמו עומד במהותו, בחייו, יודע הוא ברור, שכל מה שהוא צריך
לטובתו עשה לו השם יתברך מחיה החיים, יוצרם ומכלכלם. אין הבדל כלל בין החסרונות
ובין היתרונות, כולם הם צרכיו של אדם, וכל הדרוש לו באמת למגמת תכלית טובתו
האמתית נעשה ונשלם...
עיקר ההכרה של הודאת הטובה במילוי ספק החיים הוא, שאנו יודעים שכל צרכינו עשויים
הם, מצויים במציאות, ועל פי ההטבה של המעשים והתעלות המוסר והקדושה יהיו גם כן
מצויים לנו ומוגעים לידינו באפן מספיק וקל...
על פי התיקון המוסרי שיש על ידי המחסור ושבט העוני, הרי זה גם כן בכלל מילוי
הצרכים.
אבל על כל אלה מאיר הרעיון, שהתודה היוצאת מקרב הנשמה היא על העושר הגדול...
שכל יחיד מישראל מברך ע"ז בלב נבון: שעשה לי כל צרכי .
)עולת ראיה א, הרב קוק(
נספח 4
פעם אחת היה רבי יוחנן שוחה בירדן, ראהו ריש לקיש וקפץ אחריו.
אמר רבי יוחנן לריש לקיש: חילך לאורייתא.
ענה ריש לקיש: יופיך לנשים.
אמר לו רבי יוחנן: אם תחזור בך, אתן לך את אחותי שהיא יפה ממני.
קיבל עליו ריש לקיש .
לימדו )רבי יוחנן את ריש לקיש( מקרא ומשנה, ועשאו אדם גדול.
)על פי תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא דף פד עמוד א(
ר´ אימי נתפס בספסופא )=נתפס ע"י שודדים והיה בסכנת חיים(.
אמר רבי יונתן: יכרך המת בסדינו )=אין סיכוי להציל אותו(.
אמר רבי שמעון ריש לקיש: עד שאני הורג אני נהרג, אלך ואצילנו בכח. הלך ופייס )את
החוטפים( והחזירוהו לו.
אמר להם: בואו אצל זקן שלנו ויתפלל עליכם.
באו אצל רבי יוחנן. אמר להם: מה שהיה בלבכם לעשות לו יעשה לכם...
)ירושלמי תרומות פ"ח, הלכה ד´(
נספח 5
שיר המתאר שהרבה פעמים הטוב קיים ומסתתר, והמבט שלנו מגלה אותו, כמו
שבראד גילה את הכוחות הטובים שלו, שרק חיכו שיבחין בהם.
מחכה / ריטה ועידן רייכל
יום אחד זה יקרה
בלי שנרגיש, משהו ישתנה
משהו ירגע בנו, משהו יגע בנו
ולא יהיה ממה לחשוש.
וזה יבוא כמו קו חרוט על כף יד
זה יבוא בטוח בעצמו
כאילו היה שם תמיד
וחיכה שנבחין בו
וזה יבוא, אתה תראה
הידיים הקפוצות יתארכו
והלב השומר לא להיפגע יפעם בקצב רגיל
זה יבוא, כמו שהטבע רגיל
להיות שלם עם עצמו
יום אחד זה יקרה
בלי שנרגיש, משהו ישתנה
משהו יגע בנו, משהו ירגע בנו
ולא יהיה ממה לחשוש
וזה יבוא כמו קו חרוט על כף יד
זה יבוא בטוח בעצמו
כאילו היה שם תמיד
וחיכה שנבחין בו
וזה יבוא, אתה תראה...
וזה יבוא, אתה הרי יודע
לא הכל יטלטל אותנו
לא הכל יכה
ומה שייפתח לנו
מחכה