סיפור הקיבוצניקים- כל אחד חושב אחרת

 
 

קבוצות גיל: 
שכבה בוגרת
 
מקום הפעילות: 
בפנים
 
משך הפעילות: 
שעה
 
תיאור קצר: 

פעילות המלווה בסיפור על 5 דמויות. במסגרת הסיפור והדיון לאחריו נבין את ההבדלים בחשיבה, תפיסה ועמדות בין בני האדם ונלמד להבין כי המציאות נפתספת באופנים שונים על ידי אנשים שונים. 

מטרות: 

- החניכים יבינו את השונות בין הדעות והעמדות של בני אדם

- החניכים יעמדו על המשמעות של "המציאות היא בעייני המתבונן"

תיאור ארוך: 

פתיחה:

נצייר על הלוח: S – שרה, R – רמי, P- פיני, B – בני, L – ליאור

נצייר נהר עם אבן באמצע ואת השמות של האנשים מעברי הנהר.

הסיפור:

5 חברים קיבוצניקים חברים טובים גדלו ביחד עשו הכול ביחד קוראים להם : שרה, רמי, פיני, בני וליאור (S,R.P.B.L) עשו את כל הטיולים בארץ ועשו את כל הטרקים הכי מסוכנים. שרה היא חברה של פיני מגיל ילדות וברור שהם מסיימים את הצבא עושים טיול בעולם ומתחתנים. ולשרה עובר במשפחה מדורי דורות שרשרת מיוחדת בעל סגולות מיוחדות שהועבר לשרה מאמא שהייתה בת מצווה וכולם יודעים ששרה לא מורידה את זה מהצוואר בשום מצב (להעצים את הנקודה הזו מאוד).  בסוף השמינית לפני הצבא הם החליטו לנסוע לחו"ל לעשות רפטינג הכי מסוכן בעולם והחליטו לעשות אותו בנהר באמזונס. עבדו קשה בארץ חסכו כסף והגיע היום המיוחל שבו הם טסו. הם הגיעו לארה"ב ועשו קורס מזורז איך עושים רפטינג בנהר הזה קנו את כל הציוד הדרוש והחליטו שהם יוצאים לדרך המסע אמור להיות בן 5 ימים הם התחילו את המסע ביום  ראשון שמחים ומאושרים עליזים וטובי לב ביום הראשון הנהר עזה להם קבלת פנים יפה והיה שקט ושלב. הם מאוד נהנו מהרפטינג כל אחד מילא את תפקידו המיועד לו בשיט והם אפילו נהנו מהנוף. ביום השני יחסית הנהר היה רגוע ואפילו קצת התחיל לשעמם להם וחיכו שיתחיל קצת אקשן. היום השלישי שהתחיל רגוע ושקט חל שינוי של ממש פתאום פרצה סערה עזה וקשה והם היו צריכים להשתמש בכל הטכניקות שהם למדו לקראת רפטינג זה. כל אחד מילא את תפקידו ביעילות ובנחישות אך הנהר שהיה רועש וגועש טמן להם מלכודת בדמות סלע גדול שהם לא ראו אותו והתנפצו לתוכו. כל אחד מהם ניסה בכוחות עליונים להגיע לאחת הגות של הנהר זה היה ניסיון קשה ומייגע. ובסופו של דבר לגדה אחת הגיעו שרה רמי ובני, ולגדה השנייה הגיעו פיני וליאור. לאחר שהם נחו מאט והתאוששו שרה מאוד דאגה לפיני והחליטה שהיא צריכה לדעת מה שלומו והאם הוא בריא ושלם והחליטה שהיא צריכה לעבור לגדה השנייה עכשיו וברגע זה כדי לדעת מה קורה עם פיני . שרה הולכת לרמי ומבקשת ממנו שיעביר אותה לגד השנייה כי היא חייבת עכשיו לראות את פיני. רמי מסביר לה שעכשיו א"א לעבור כי הם בקושי הצליחו לצאת מהמים וזה לא הגיוני ליכנס עכשיו שוב שתחכה קצת וכשהנהר יירגע הוא יעביר אותה לראות מה שלום פיני. שרה מתחננת ומסבירה לו שעכשיו היא חייבת לראות מה עם פיני והוא בשלו. (רמי =הגיון) שרה מתייאשת ומנסה את מזלה אצל בני, ומבקשת ממנו שיעביר אותה את הנהר בני מסתכל עליה בעניים בוחנות מושיט את ידו ואומר אין בעיה אני אעביר אותך את הנהר – אבל את השרשרת אני דורש. שרה מסתכלת עליו בהלם קרב ולא מאמינה למשמע אוזניה, את השרשרת שהוא יודע משעולם לא יורדת מעל צווארי, את השרשרת שלקחתי איתי לרפטינג הזה למרות שאת כל שאר דברי הערך השארתי בבית אבל בלעדיה אני לא הולכת לשום מקום, את השרשרת שעוברת אצלנו מדור לדור מאמא לבת. שרה מתחננת ללא מילים אך בני בשלו אני אעביר אותך את הנהר בתמורה לשרשרת ואם לא אז אני לא מעביר. שרה מתלבטת רגעים ארוכים מתייסרת ומתחבטת בעניין ולבסוף מורידה את השרשרת ומעבירה אותה לבני. בני לוקח את השרשרת ומעביר את שרה לגדה השנייה. ושם היא פוגשת את פיני נשיקות חיבוקים ובודקת שהוא בסדר וכו´ בוכה ומתרגשת ולאחר מפגש זה פיני בוחן את שרה ושואל אותה בשקט. שרה אני מכיר את בני לא מהיום מה נתת לו כדי שהוא יעביר אותך לגדה. שרה מנסה להסיט את תשומת ליבו מהנושא וממשיכה להתרגש מזה שהם ביחד ולא קרה להם כלום אך פיני לא מוותר ומתעקש לדעת מה נתת לו שהוא הסכים להעביר אותך את הנהר לאחר כמה ניסיונות כושלים להתעלם מהשאלה שרה אומרת בשקט את השרשרת. פיני במבט מזועזע על פניו מסתכל על שרה כלא מאמין ושואל ללא קול את השרשרת? את הדבר הכול כך מיוחד ויקר במשפחה שלכם? את השרשרת שאיתה היית אמורה להיכנס איתי לחופה? וקם ואומר לה אם יכולת לוותר על השרשרת אין לנו מה לחפש ביחד ועוזב אותה לנפשה. שרה עמומה וכואבת יושבת לבדה ובוכה ללא הפסקה וכך מגיע אליה ליאור שמתיישב לידה מרגיע אותה ומנחם אותה ואומר:"שרה אני רוצה להגיד לך משהו את תמיד היית חברה של פיני ולכן לא אמרתי את זה עד היום אבל עכשיו אני רוצה לומר לך שאני תמיד אהבתי אותך ותמיד חושב אלייך ואת מאוד יקרה לי, ואני אשמח להיות איתך.

 

מבקשים מכל אחד לדרג לפי סדר יורד מאחד עד חמש  מי היה לפי דעתו האישית ולבד מי היה הכי בסדר בסיפור ולאחריו מי שהיה פחות בסדר , מס´ חמש יהיה האדם הכי לא בסדר בסיפור.

כותבים על הלוח את התשובות של כולם  - באותיות הלועזיות ומנסים ליצור ויכוח כדי להראות את הדעות השונות כולם שמעו את אותם מילים ואותו סיפור אבל לכול אחד יש כיוון שונה.

 

מנסים להגיע להסכמה מלאה שכולם יגיעו אליה אבל לא בויתור(אפשר לחלק אותם לקבוצות).

לאחר שלא הגענו להסכמה וכל אחד חושב אחרת מסבירים שבעצם כל דמות מייצגת ערך מסוים וכל אדם הערכים הדומיננטיים שלו שונים בסדרי הופעתם בסיטואציות שונות באים לידי ביטוי שונה.

מחלקים את הדף קוראים אבל חשוב להדגיש שזה לא שחור לבן ובמקרים אחרים זה יכול לבוא בסדר שונה וזה בא להראות שכל אדם שונה בחשיבתו ובגישתו ובמחשבתו למציאות כשנבין שהאחר חושב ומבין אחרת ורואה את המציאות קצת אחרת ולא בדיוק כמונו וזה לא הופך את המציאות שלא ללא נכונה אלא רק לשונה משלי.

אם אני אכיר את הערכים הדומיננטיים והמשמעותיים אצל האדם העומד מולי אני אוכל לדבר אליו בשפה שלו ולהגיע מכך לתוצאות גבוהות יותר.




בניית אתרים Blacknet.co.il