פעולת היכרות

 
קבוצות גיל: 
שכבה צעירה, שכבה בוגרת
 
מקום הפעילות: 
בפנים
 
משך הפעילות: 
שעה וחצי
 
מטרות: 
  1. 1. הכרות ראשונית של המדריכים את החניכים.
  2. 2. יצירת מוטיבציה להשתתפות בצופים בקרב החניכים.
  3. 3. הכרות מעמיקה בין החניכים.
  4. 4. מתן תחושה נוחה וחוויה חברתית חיובית לחניכים. 
תיאור ארוך: 

פעולת זו עוסקת בהיכרות בין המדריכים לחניכים. מטרתה של היכרות זו היא לאפשר לשני הצדדים לחוש בנוח במהלך הפעולה, ובמשך השנה להעמיק היכרות זו. ההפעלות בפעולה זו הן בסיסיות, אך יש להן חשיבות לתחושת המסוגלות של החניכים בביצוע ההפעלות, להנאה של החניכים, ולתחושות הנוחות והקבלה אותן הם אמורים לקבל מהמדריכים.

 

זכרו, פעמים רבות ילדים אלו חוו דחייה במסגרות חברתיות או קשיים בהשתלבות במסגרת חברתית, ולכן ייתכן שיפגינו חששות וקושי מסוים. אנו תקווה שבעזרת פעולה זו נצליח להפיג חלק מחששות אלו ולאפשר לחניכים חוויה מתקנת של שילוב וקבלה. 

 

 

מהלך הפעולה

1. משחק היכרות בסיסי בדרגת קושי עולה בהתאם לרמת התפקוד:

לחניכים בתפקוד נמוך

במעגל מסירות עם כדור כל חניך שמקבל את הכדור אומר את שמו.

במעגל כל חניך אומר את שמו וחיה שהוא אוהב.

בשתי ההפעלות האלו המדריך מתחיל את הפעולה באמירה: "עכשיו אנחנו נתמסר בכדור". לאחר מספר מסירות כאשר הכדור נמצא אצל המדריך הוא יוסיף את השלב הבא: "עכשיו כל אחד שמקבל את הכדור יאמר את שמו", ומדגים לקבוצה ע"י אמירת שמו. ההסברים בתפקוד בינוני וגבוה דומים.

לחניכים בתפקוד בינוני

במעגל מסירות עם כדור החניך הזורק אומר את שמו של המקבל.

במעגל מתמסרים בפקעת צמר, אסור לעזוב את החוט, כל חניך שמקבל את החוט אומר את שמו.

לחניכים בתפקוד גבוה

במעגל כל חניך אומר את שמו וחיה שהוא אוהב וחוזר על מה שאמרו לפניו.

(10 דקות)

 

2. משחק הזיכרון:

זוגות הקלפים במשחק יורכבו משם של חניך/ מדריך ותמונתו. יש להתארגן מראש על תמונות- לבקש מהחניכים שיביאו/ להשיג משנים קודמות/ מבי"ס.

בשלב ראשון המדריכים יחלקו קלף אחד לכל חניך, ויגידו לכל חניך לכתוב את שמו על הקלף ויאספו את הקלפים. לחניכים שמתקשים בכתיבת שמם אפשר לעזור ע"י כתיבת השם במקום אחר שהחניך יוכל להעתיק.

בשלב שני המדריכים יחלקו לכל חניך קלף נוסף, החניכים יגזרו את התמונות בגודל המתאים וידביקו אותן על הקלפים.

לאחר הכנת הקלפים ישחקו את משחק הזיכרון.

לחניכים בתפקוד גבוה:

לפי עקרון ההדרגתיות ניתן לשחק עם שלשות של קלפים: לאחר משחק עם זוגות של קלפים להוסיף לכל זוג קלפים קלף שלישי ובו שם המשפחה של כל חניך/ מדריך.

בסיום המשחק, במידה ויש חדר קבוע לקבוצה, ניתן לתלות על קיר החדר את השם והתמונה של כל ילד, ובכל פעם במהלך השנה שהחניכים עושים פעילות יצירה כלשהי להוסיף לכל חניך את מה שעשה מתחת לשמו ולתמונתו.

(30 דקות)

 

השלב הבא, משחקים להיכרות מעמיקה:

3. מרוץ שליחים:

החניכים יתחלקו ל-2 קבוצות, כל קבוצה תעמוד בטור ומול הטור יעמוד מדריך עם רשימת שאלות לגבי חניכי הקבוצה. כמו במרוץ שליחים לפי הסדר יגיע כל פעם חניך למדריך ויצטרך לענות על שאלה (מי החניך שגר ב..., למי יש 6 אחיות... וכו´).

 

4. קליעה למטרה (לחניכים שמתקשים או לא נהנים מתנועה פיזית):

המדריכים יכינו לוח עם חורים לקליעה, מעל כל חור שם של מדריך/ חניך. כל חניך בתורו יישאל שאלה שהתשובה עליה היא אחד מהשמות המופיעים על הלוח. בהתאם לתשובה החניך הנשאל צריך לקלוע כדור קטן לחור המתאים.

המדריך יסביר: "עכשיו נשחק משחק דומה לקליעה למטרה, אתם מכירים קליעה למטרה? יופי! במשחק הזה, בכל פעם לפני שנקלע למטרה נצטרך לענות על שאלה. כל השאלות במשחק קשורות אלינו, הקבוצה, ככה שאנחנו בטוחים שתהיו מצוינים. לדוגמא, אם אני שואל אתכם מי המדריך של הקבוצה, מה אתם עונים? (החניכים עונים את השם שלכם), מצוין, אז לאן אני צריך לקלוע עכשיו את הכדור שלי? (החניכים שוב עונים את השם שלכם), מעולה".

(15 דקות)

 

5. הכנת ראש דשא:

כל חניך יכין ראש דשא שיתפתח ויצמח כמו החניך והקבוצה...לאחר שיסיימו להכין, יעשו "טקס" השקיה, כל חניך שישקה את ראש הדשא שלו יגיד את הציפיות שלו מהשנה, מהקבוצה, מהמדריך..

החניכים ישאירו את העציצים ובהמשך השנה אפשר לחזור על ההשקיה כפעילות סיום בכל פעולה.

(30 דקות)

 

ציוד מיוחד: 
מספריים, דבק, ריבועים מבריסטול קשיח, טושים, תמונות החניכים/ המדריכים. כדור קטן, לוח מטרה, שאלות על החניכים/ מדריכים. חומרים לראש דשא
 
הערות למדריך: 

פעולה זו בנויה כאוסף מתודות, חלקן פשוטות על מנת להשתמש בעקרון ההדרגתיות וכי יש חשיבות קודם כל לעובדה שתראו את החניכים ותכירו אותם בשמם לפני המעבר למתודות מסובכות יותר. אוסף המתודות בא לאפשר לכם בחירה, וכמובן שישנה אפשרות (אפילו רצויה), שתוסיפו מתודות משלכם ותשנו בהתאם לחניכים שלכם. בהצלחה. 




בניית אתרים Blacknet.co.il